Werkt aan de Verbeelding

Virtual Reality

Virtual Reality is het met behulp van een computer verbeelden van een omgeving. Dit kan één enkel object zijn of een heel universum.

Er wordt een 3D model gemaakt van de te presenteren objecten en er wordt een gezichtspunt (of camera standpunt) gekozen. Gespecialiseerde software berekent vervolgens het beeld dat de gebruiker zou zien indien deze zich ìn het 3D model en op dat standpunt zou bevinden. De beelden worden zo snel mogelijk berekend (minstens 25 beelden per seconde), zodat de gebruiker door het 3D model kan navigeren en onvertraagd de corresponderende beelden krijgt gepresenteerd.

De gebruikersinterface van de Virtual Reality applicatie maakt het gemakkelijk om door het 3D model te navigeren en aan te sturen. Zo kunnen animaties worden opgestart, installaties bediend of bijvoorbeeld objecten transparant of opengewerkt worden weergegeven.
Met name voor instructie en training is Virtual Reality zeer geschikt. Er kan een veelheid aan situaties en omstandigheden worden gesimuleerd, die in de werkelijkheid lastig te creëren zouden zijn. Een instructeur kan direct ingrijpen en inspelen op specifieke (incorrecte) handelingen en gebeurtenissen. Procedures kunnen uitgewerkt, getest en geoefend worden, zonder personeel, kostbare installaties of de productie te schaden.

Bijna alle grote technologie bedrijven, zoals Microsoft, Samsung, Sony en Google werken op het moment aan Virtual Reality brillen. Facebook betaalde zelfs 2 miljard om Oculus Rift over te nemen. Een VR-bril (of HMD :Head Mounted Display) voorziet de gebruiker van twee kleine schermen met een hoge resolutie waarmee diepte kan worden gesimuleerd. Sensoren in de bril zorgen ervoor dat het beeld wordt aangepast aan de hoofdbewegingen. Het realisme van de Virtual Reality omgeving wordt hierdoor nog extra verhoogd.

VR-Glasses

De Virtual Reality toepassingen van AVision zijn geschikt om gebruikt te worden met een VR-bril.